Frissítve:

                         

Kedvencekbe
 


 
 
 
-  A  k e r e s z t e k r ő l   -
 

A kereszt különböző változataiban az emberi vallást és kultúrát végigkísérő leggazdagabb és legmaradandóbb geometriai szimbólum, ősi és univerzális alakzat. A keresztény művészet centrális szimbóluma a kereszt vagy feszület.

 

Útmenti keresztnek nevezzük mindazokat a szabadtéri kereszteket, vallásos jelképeket, amelyek nem az egyház liturgikus cselekményeinek színhelyén - templom, temető, kálvária - állnak.

A keresztek csoportján belül megkülönböztetünk feszületeket, amelyeken mindig ott függ Krisztus teste. Ilyen építményeket nemcsak útszéleken találhatunk, hanem más hangsúlyos vagy nevezetes helyeken is. Előfordulnak folyók partján, mezők, dűlők kezdetén, falu szélén, balesetek, esetleg katasztrófák helyén stb.

A kereszteket falusi mesterek, ügyes kezű parasztok, esetleg kőfaragást is tanult emberek készítették.
          Külső megjelenésüket több tényező befolyásolta:
                    - hivatalos egyházi művészet
                    - mesterségbeli hagyományok
                    - befogadó emberek kultúrája

Fontos, hogy ezeket az emlékeket - mivel a szabad ég alatt állnak - nem készíthették bármilyen anyagból. Ezeknek időt álló építményeknek kellett lenniük. Az apró formák és részletek alapos megmunkálása fölösleges volt, mert az idő vasfoga úgyis eltűntette, elmosta mindezt. Az útszéli kereszteket nem az egyház állította, hanem a hívek. Így ezek minden költségét is ők állták.

 

 

Keresztállítás Magyarországon
 

Magyarországon szabadtéri keresztek állításáról a középkor óta beszélhetünk. Ezt támasztják alá a soproni levéltár adatai, mely szerint már a XV. és XVI. században a környékbeli falvakban gyilkosságok színhelyén úgynevezett engesztelő kereszteket állítottak fel.

Egyes kutatások szerint az útmenti keresztek a középkori templomok, monostorok keresztjeinek mintájára épültek. A család földjén állították fel - és, mint a templomok, monostorok keresztjeit - oltalmazó és felajánló céllal.

A középkorban leginkább gonoszűzés céljából állítottak fel kereszteket. Valószínű, hogy a reformáció korából ismert képrombolásnak sok ilyen emlék esett áldozatul. Egyes vélemények szerint a ma álló keresztek között már nem találhatunk olyat, amelyet a XVIII. századnál korábban létesítettek. Mások szerint az ország területén még található egy középkori kereszt, Magyarcsanád határában.

A katolikus megújulás során jezsuita szerzetesek misszionáltak az országban. A tanítás hatásának megőrzéseként országszerte állítottak fel kereszteket. Ezeknél a kereszteknél gyakran tartottak búcsúkat, és naponta jártak ide imádkozni és énekelni.

Ezeket a kereszteket búcsúval is ellátták, hogy az emberek minél jobban megszeressék. A népet ez által is a kereszt tiszteletére nevelték. Ehhez járult még az esti harangszó figyelmeztető szava is.

Gyakran előfordult, hogy a bűnbánati körmenet alkalmával körbevitt kereszteket állították fel a földek végébe, falu szélére, utak mentén, stb. a természeti csapások és károk ellen.

A XVIII. században megtörtént a jobbágyfelszabadítás. Ezután már a parasztság is rendelkezett anyagiakkal, amelyből kereszteket tudtak állítani. Így ebben az időben vált gyakorivá ez a szokás.

1739-ben, nagy pestisjárvány pusztított, amely akadályozta a missziók megtartását. A feljegyzésekből azonban megtudjuk, hogy ennek ellenére 23 magas keresztet emeltek. Azokat a kereszteket, amelyeket évtizedek óta elzárva őriztek a templomokban, fáradságot nem kímélve elvitték a jezsuita atyákhoz, akik megáldották. Ezeket - visszatérve - nyilvános helyeken állították fel.

A XIX. század második felében készültek az úgynevezett palóckeresztek, melyek sok esetben kiemelkedő népművészeti értékűek.

Az Alföldön a tanyasi iskolák kiépülésével terjedt el leginkább a keresztállítás gyakorlata, míg századunkban a világháború hatására állítottak fel sok feszületet.

 

A kereszt anyaga

 

A keresztek anyaga és formája koronként és területenként változott és sok mindentől függött, többek között az adott területen élő nép kultúrájától, hagyományaitól továbbá a környék nyersanyagaitól, valamint azok felhasználási lehetőségeitől.

 

Fakereszteket elsősorban falvakban, kőkereszteket pedig városokban állítottak fel. A polgárosodás idejében azonban egyre elterjedtebb lett a falvakban is a kőkeresztek állítása. Kezdetben kőből és fából munkálták meg a kereszteket, később viszont kedveltté vált a műkő és az öntöttvas is. A korpusz anyaga is változott: Készítették fából, bádoglemezből, műkőből, öntöttvasból vagy más ritka anyagból. Bádogkorpuszt általában fakereszteken találhatunk, de időnként előfordul kőkereszteken is. A bádogkorpuszt legtöbbször bádogos, néha kovácsmester készítette el. Az alakot maga a mester vagy ügyesebb, rajzolni tudó falubeli, néha hivatásos festő festette ki.

A fakeresztek egyik típusa, a már említett palóckereszt, melyet lapos faragások díszítenek. Az általában növényi díszítések között kehely, úrmutató és egyéb liturgikus tárgyak faragásait találhatjuk meg. Szórt elrendezési elvük a pásztorbotokéval rokon.

A keresztszárakat rendszerint keményfából készítették. Magasságuk általában 3-4 m volt, de egyes területeken előfordult az 5 m-en felüli magasság is.

Kőkereszteket rendszerint olyan helyeken állítottak, ahol volt a környéken megfelelő alapanyag. Természetesen akadt más alapanyaggal rendelkező területeken is kőkereszt, de ezeket inkább vagyonos családok állították. Fából elvileg bárhol állíthattak keresztet, így ezek helyét nehezebb meghatározni. A fa elkorhadt, és ez által eltűnt a kereszt is. Jobb esetben újat állítottak a helyére, gyakran kőből.
 
A kereszt díszítése
 

A keresztszárakat gyakran festették, színezték. Sok esetben már csak a nyersfa színe látható. Ezeknél a kereszteknél nehéz megállapítani, hogy eredetileg is ilyen volt-e, vagy az időjárás koptatta le a festéket.

Több célt szolgált a festés:
       -
védte a fát az időjárási viszontagságoktól
       - díszítő szerepet töltött be:
       - tagolta a keresztszárakat, kiemelte a faragott díszítéseket és feliratokat.

 

Leggyakrabban a barna és zöld különböző árnyalatait alkalmazták. A keresztek festése megfigyelhető a kőkereszteknél is. Leginkább csak a hangsúlyozott helyeket festették be: a hajat, a szakállat és a töviskoronát barnára, az oldalsebet pirosra.

Az időjárás elleni befestés általában nem érte el a célját. A többrétegű festék ugyanis megakadályozta a fa, vagy kő szellőzését és ez által elősegítette a pusztulást.

Faragott díszítéseket leginkább a kereszt függőleges szárán és a keresztet tartó oszlopon találhatunk. Az ilyen kereszteken a XVIII-XIX. sz. művészeti stílusainak hatását is érezhetjük.

Gyakori díszítőelemek a növényi motívumok (pl.: rozmaring ág) illetve a liturgikus tárgyak (pl.: kehely).

A kereszteket időnként tetővel borították. Ma már nem dönthető el, hogy a tető nélküli keresztek eredetileg is így álltak-e, vagy az évek folyamán tűnt el a "disz". A tető lehetett deszka-, zsindely- vagy bádogtető. 20-25 cm széles, hossza pedig a kereszt szárainak hosszától függően 1,5-2 méter. Ismertek a csúcsos, félköríves tetők és ezek változatai kúp alakú, esetleg félköríves tetők és ezek változatai.

A bádogtető lehetőséget nyújtott a bádogos mesternek, hogy szakmai ügyességét megmutassa, ezért elég ritka a minden disz nélküli, egyszerű félköríves tető. Ezek a díszítések részben ornamentális jellegűek és magához a lemezhez kapcsolódnak, másrészben azonban figurálisak és a kereszt szárain található faragott díszítéseket ismétlik, időnként bővítik. Néhol pléhcsengettyűket akasztottak a bádogtetőre, a gonosz elűzése céljából.

A kereszt központi része a korpusz, és az ennek lábánál található ábrázolások.
Ennek kialakítása volt a legnehezebb, mert összhangban kellett lennie a fej tartásának és arckifejezésének a kéz és a láb tartásával, valamint a test helyzetével.

Magyarországon elterjedt volt a Mária-kultusz. Ennek köszönhetőek a talapzaton álló Mária-szobrok és néhol a talapzat elejébe mélyített piéta.

Megfigyelhető még a kereszteken szentek ábrázolása, mely esetleg az adott hely védőszentjének "tiszteleg". A mesterek ezeknek a szobroknak a kidolgozásakor tesznek tanúságot ügyességükről. Ábrázolásuk változó. Leggyakrabban megfigyelhetők:
                    - lehajtott vagy felfelé tekintő fej
                    - összekulcsolt kéz
                    - zártság
                    - aprólékos kidolgozás

Igényes megformálásukkal és stílusukkal szerves tartozékai az útmenti kereszteknek.

 

Szokás- és hagyományvilág

 

A keresztek többsége útkereszteződés mellett vagy egy birtok végében áll. Előfordulnak azonban máshol is. Ily módon megkülönböztethetünk olyan kereszteket, amelyek:
                    - templom vagy temető területén állnak
                   - utak mellett vagy útkereszteződésben állnak. Némelyik ma már magányos, elhanyagolt, de valaha sokat használt út haladt mellette.
                    - egy család birtokán álltak, esetleg még ma is a birtok területén állnak. Ez a szokás a XX. században terjedt el.
                    - régi tanyasi iskolák mellett álltak. Ha a kereszt útban volt, vagy új keresztet kellett állítani a régi tönkrement kereszt helyére, gyakran előfordult, hogy eredeti helyéről eltávolították az építményt.

A keresztek nagy részét fogadalomból vagy hálából emelték, esetleg régi szerencsétlenségek emlékeként. A keresztek egy részét magánszemély vagy család állíttatta, más esetekben azonban több személy vagy család, esetleg egy egész faluközösség fogott össze.

A keresztek elnevezése is többféle lehet. Kaphatták nevüket:
                         - az állíttató/k/ról
                         - a területről, ahol állnak
                         - az útról, amely mellett állnak
                         - az iskoláról, amely előtt állnak
                         - valamelyik megjelenési sajátosságukról

                      - arról a személyről, akinek emlékére állították
 

Ha a keresztet nem védett területre, vagyis nem templom és temető területére állították, akkor gyakran kerítéssel vették körül, amely egyrészt védte a keresztet a legelésző állatoktól, másrészt figyelmeztette az arra járókat a hely szent voltára. Ez a kerítés általában 80-120 cm magas volt és 2x2 méteres területet fogott közre. Rendszerint dísznövényeket ültettek erre a területre, és időnként a kerítésen kívülre is, vagy magas fákkal vették körbe a területet.

Népi szokásjog szerint a kereszt és a körülötte lévő kis kert az egyház tulajdona volt, bár telekkönyvileg vagy más írásbeli megegyezésben nem írták át.

A kereszt körüli területet az állíttató család vagy közösség, főleg az eladó lányok gondozták. Ők vitték a virágokat és az ő feladatuk volt, hogy minden nyári szombaton és a jeles ünnepeken virágcsokrot tegyenek a feszület lábához.

Az alapító család kihalása, esetleg elköltözése után a környéken lakók viselték gondját a keresztnek és környékének.

A feszület felszentelése nem volt magától értetődő. Csak akkor történt meg, ha az állíttató alapítványt tett, amiből a létesítményt fenn tudták tartani. A felszentelés ünnepélyes keretek között történt: bemutattak a helyszínen egy szentmisét, prédikációval. A felszentelés után vendégséget tartottak. Egyes családok a felszentelés évfordulóját is ilyen keretek között ünnepelték meg.

Az útmenti és temetői feszületek, a régi falusi nép életében jelentős szerepet játszottak. Rendszeres ünnep volt a keresztállítás évfordulója. Ilyenkor minden évben felkeresték az egyes családok a keresztet. Egyes kereszteknél misét mondtak minden évben, ugyanazon az ünnepen. Ez az ünnep lehetett az állíttató családfő neve napja, vagy a felszentelés évfordulója stb.

A keresztek helyei fontos pontok voltak a térképeken. Segítették a tanyavilágban és a szántóföldeken a tájékozódást. Gyakran ezekről kapták nevüket az egyes tanyadűlők. A keresztek tisztelete általános volt a magyar nép körében.

    Az arra járó férfiak megemelték kalapjukat, míg a nők keresztet vetettek. Gyakran imádkoztak előtte egyénileg, de néha több asszony, esetleg egy egész rózsafüzér-társulat kereste fel a falu keresztjeit. Ilyenkor virágot, koszorút vittek rájuk, és szükség esetén esőért könyörögtek.

      Fontos állomások voltak a búcsújárás útvonalába esett keresztek. Ezeknél a búcsúsok megálltak imádkozni, énekelni.

      A tanyasi emberek ritkán jutottak el a falusi templomig. Ezért számukra jó időben kereszteknél, rossz időben tanyasi iskolák épületében tartottak vasárnapi szentmisét, mely után az összegyűltek bált rendeztek. Ezek voltak a misebálak. Egyes helyeken még ma is szokásban van, hogy a tanyasi emberek számára környékbeli kereszteknél mondanak misét vasárnap.

       

      Keresztekhez fűződő hiedelemvilág

       

      A nép meghatározott célokkal emeltetett kereszteket.

       

      A kereszt jele mindenféle felhasználásban gonoszűző célú. A szántóföldeken, szőlőkben és keresztutakon felállított keresztek a pogány istenszobrok keresztény átalakításai.

      Természeti csapásoktól, férgektől, madaraktól, tolvajoktól óvja a termést, bajtól a falut, távol tartja a gonoszt, az útonállót és a betegséget, és gyógyít.

        Megfigyelhető a kereszt gyógyító hatásába vetett hit. Egyes helyeken a gyógyító hatást nem az egész keresztnek tulajdonították, csak egyes részeinek. Ezekből a részekből aztán az emberek igyekeztek egy parányit megszerezni. Más hiedelmek is voltak, melyek szerint a betegséget át lehetett hárítani a keresztre, és ez által az illető meggyógyult.

          A köhögős beteg a magán viselt kék szalagot az út menti keresztre kötözte, míg a nyavalyatörős a temetői keresztre csavarta az inget.

            A néphit szerint az útkereszteződéseknél vannak a rosszak és bűbájosok, akik arra várnak, hogy az arra haladókat megronthassák. Ezért nem véletlen, hogy sok keresztet állítottak az utak kereszteződéséhez.

              A keresztjáró napoknak is megvolt a maga célja. Ezáltal akarták az emberek biztosítani a föld jó termését, és a természeti csapások elhárítását.

                 (Források: "Útmenti keresztek" Szakdolgozat 1999. Írta: Ábrahám Ildikó; Internet.)

                 

                 

                 

                Idő/Dátum


                Click for Budapest Ferihegy, Hungary Forecast

                 

                 

                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 

                 

                Made by:Hoter