Frissítve:

Kedvencekbe

- M B   2 0 1 0  -  B e s z á m o l ó k -

Tinca    2010.01.24

Kemény menet volt, tényleg. Tartottam a túrától nagyon, és a félelmeim beigazolódtak. Hogy mennyire nehéz és hideg volt, arról -Dilen- is tudna mesélni, de inkább rábízom, megírja-e. Nem írok beszámolót, csak néhány gondolatot.
Már az gyanús volt, hogy a rajt után Tűzköves-forrásig nem értük utol bubuékat (egy perccel indultak korábban), pedig nyomtuk becsülettel. Sejtettem, hogy tud valamit az "öreg", főleg, hogy aztán a P4-en felfelé is utolért. A továbbiakban sétálgatásnak helye nem volt.
Magosfán még mindig csak negyed óra előnyünk volt pontzárással szemben (öt perc fórral indultunk).
Innen lefelé csodálhattuk meg az egyik legszebb látványt, ahogy a vastagon zúzmarás bükkökre rásütött a nap, mögötte tiszta kék ég és havas hegyek.
Nekem Dobó-bérc volt a legmonotonabb, véget nem érő gerinc, aminek pedig nincs is meredeksége. De legalább hosszú. A fent tanyázó pontőröknek elismerésem, a sokféle csoki mellett almát is cipeltek fel. Nagyon kellett, mivel nem fektettem elég hangsúlyt az innivalóra, 3 decivel húztam ki+egy narancs. Előre részletesebben át kellett volna rágni az útvonalat, csak a pohár ikont figyeltem a kiírásban, ami a célban meleg teát jelentett. Az viszont irtó jólesett (már bármilyen folyadék jólesett volna).
Fekete-réten ért a teljes sötétség, de a hó és a teljes hévvel világító félhold miatt nem volt szükség lámpára. Annál inkább meleg ruhára, és száraz zoknira. Felfelé érezhetően egyre hidegebb lett, Csóványosra érve belecsúsztunk a -10-be. A végére eléggé belassultunk, és sehogy sem sikerült odaérni a K3 enyhébb részéhez, végül egy és egy negyed (!) óra kellett az utolsó 3,5 km-hez.
Kilenc óra terepen (+ fel-, lejutás), és a Kazinczy óta nem fáradtam így el hegyektől. Még egy köszönet wudunak, a fuvarért, és mert elindult Királyrétől a Cseresznyés parkoló felé elénk.

ef_zé - Magas-Börzsöny nem viccel    2010.01.25

Először a logisztikát kellett megoldani, merthogy ugye a Börzsöny tetején a rajt és a cél is. Fuvar híján, nem kevés tanakodás után a Diósjenőre induló BZMOT-ra esett a választás. Nagy kihívásnak ígérkezett a túra, főleg a már említett rajt helyszíne miatt, aztán nem mellesleg egy csomó szint is várakozott ránk. Az elején sikerült mindjárt elkalkulálnom magam, mert nem voltam képes a hajnali vonathoz felkelni s így csak negyed  11-re értem a Csóvira. A Z-sávon felfele baktatva már éreztem, hogy szép kis nap lesz ez a mai bár nem gondoltam semmi rosszra, csak a jobb lázam már itt fázni kezdett. Gyönyörű volt, de itt még nem sütött a Nap, viszont találkoztam egy rókával. Ballagott előttem a zöldön felfele. Elvileg úgy terveztem, hogy 10-kor  legkésőbb elrajtolok majd, de csak fél 11-kor eredtem utolsónak a seprűk és túratársak után lefele korcsolyázva a P háromszögön. Sokkal élvezetesebb volt, mint a Börzsöny Éjszakain ősszel ugyanott felfele szívni. Vittem magammal 2 kulacsot (az egyikben agyoncukrozott tea, másikban víz) szőlőcukor, banán, sós perec, 2 kolbászos szendvics. Utóbbiakat könnyű hátizsákban, mert bár a távolság nem indokolta, de azt gondoltam legalább melegíti a hátamat. Az első EP: Bodosházi kút, méteres jégcsapokkal. Itt egyből megzavarodtam, mert a pontőr sehol sem volt. Egy túratárs felvilágosított az illetővel, még odafönt kellett volna találkoznom. Amikor én indultam el, már senkit sem láttam a zöld és a P háromszög elágazásnál.

Szerintem nem volt rossz a hóhelyzet. Szépen futható volt, bár ez csak lefele meg az egyenesebb részeken sikerült. Sokat segítettetek a túrabotok és így lassacskán gyűjtöttem be a túratársakat. Futók, ha voltak korábban indulhattak. Ha a célidőmet nézem, akkor inkább a túra topikba kívánkozik a beszámolóm, mert másfél órával gyengébbet mentem a Vulkán túránál. Talán azért ez valamit a terepről is elárul.

József Főherczeg Úr emlékműje meglepetés volt. Még hogy itt ejtette el egyezredik szarvasbikáját? Ejha. Sohasem jártam előtte ezen a környéken. Magosfa felé sütött ki igazán a Nap, innentől folyamatosan fényképeztem.

Királyházáig jól ment a futás, ahol majdnem elkavartunk mire meglett a Dobó-bércre vezető ösvény. Ez a szakasz tűnt a leghosszabnak, bár próbáltam megfutni belőle, amennyit csak bírtam, de egy frissítő, szottyadt banán nélkül nehezen jutottam volna túl a nehezén. Aztán ismét meglett a „Jenő-re” vezető ismerős barátunk a Z sáv, mellyel még később is találkozhattam. Csehvárnál gyors pecsét, mert már laposabban járt a Nap és irány Foltán-kereszt. Itt rogytam meg egy kicsit és életmentő volt a kolbászos kenyér, amit pedig a túra utánra tartogattam.

A leggyönyörűbb számomra a Szabó-kövek, Haramia-lyuk környéke volt a háttérben vöröslő Csóványossal meg a dermedté fagyott tájjal. Egyben ez volt a leginkább „Lefagysz-os” elem a túrában. Hagyni, hogy látótávolságba kerüljön Csóványos a céllal és meleg teával, majd lezavarni a népet Rakodó felé a Fekete rétig néhány száz méter szintet veszítve. Ez az igazi szívás. Itt már szépen rám esteledett, persze a fejlámpám otthon figyelt a szekrényben. Világított helyette a Hold, meg csak felfele kellett menni. Egyszer néztem csak itinert és jelzést telefonnal, mégpedig A P háromszög és K háromszög elágazásánál. A színeket itt már nem tudtam kivenni a sötétben. Innentől kezdve minden egyes facsoportot csóványosi kilátónak néztem már, de fejben még a lemenetelre is fel kellett készülni.

Összességében gyönyörű és kemény túra volt, a pontőröknek és szervezőknek süvegelés jár. Köszi, nem irigyeltelek benneteket és inkább botorkáltam le sietve a sötétben Diósjenőre, mint ott kellett volna tovább fagyoskodnom. Jobban jártak azok, akik gyorsan alacsonyabbra ereszkedhettek.

mandarin95    2010.01.25

A Magas Börzsöny teljesítménytúrán volt meg a 200. Csóványos túrám,(ha egy nap többször felmegyek, az is csak egynek számít..., a mi számolásunk szerint). Fél 10 körül értünk fel a Csóvira, amikor megünnepeltük pezsgővel a 200. túrát a kilátóban. Szép idő volt, kék ég, és minden fehér. A 200 Csóvi alatt sokszor volt szép idő, és legtöbbször a Mogyorós-bérc felé indultunk le, mert az a kedvenc részem, és legtöbbbször napos bérc. Fölfelé általában a Kuruc- bérc felé találtunk szép utat a NHH-ig, ahol kis pihenés után indultunk le Királyrétre. Tehát szép Csóványos túráim violtak eddig, remélem ezután is olyanok lesznek. Ahogy leértünk a kilátóból, a rendezők csináltak rólunk(apukám, anukám és én) egy csoportképet, amin a pezsgő is rajta volt, persze a kilátóban külön-külön lefényképeztük egymást. Ahogy lefényképeztek  minket, ideje volt elindulni olyan 9:50 körül. A Bodosházi-kút ellenörző pont a P-háromszög és a Z találkozásánál volt, 400 méterre a Csóvitól, de azért lementünk... A terep viszonylag jó volt, de  a lábam össze-vissza ment az egyenletlenül kitaposott hóban. Lent a Tűzköves-forrásnál szép jégcsapok voltak, mnit előző héten, amikor próbáltuk bejárni a túra egy részét, elég sikertelenül... Föl a Magos fára eléggé kimerültem, de ott ettünk, és jobban lettem. Még a Dobó-bércen voltam gyengébb, utána már szinte végig jól voltam. Leflé jól lehetett menni a Z jelzésen a Csehvárhoz, onnan kellemes út a Foltán-keresztig. Sajnálom azokat, akik Diósjenő felől jöttek, hogy Csehvárnál már ajdnem Diósjenőn voltak, de még volt a Csóvi...Foltántól szép képeket csináltam a naplementéről, és ahol elválik egymástól a K és a Px, ott megálltunk enni a Csóvitól 10 percre. Na itt kicsit kiakadtam, hogy milyen idegesítő, ha a célt folyton megközelítjük, de csak nagy kitérésekkel megyünk fel később... Itt már feltetük a lámpát, Rakodónál be is kapcsoltuk, és indultubk lefelé. A fekete rétig azon nevettem, hogy az a lámpa, ami anyukámon volt, tavaly a LeFaGySzon a legjobb lámpánk volt, most pedig szinte alig világított...Rajtam az eldő lámpám volt, amit kaptam régebben szülinapomra, most nemrég tettünk bele újra elemet. Apukámon volt az a lámpa, amit nemrég Karácsonyra kapott, nagon jól bevilágította a terepet, nekünk nem volt nagy szükség ezért lámpára. Fölfelé a Csóvira, felvágtunk egyenesen kb. mint a régi jelzés, de nem a legjobban sikerült, ha a jelzésen maradunk, elég fölérünk valószínűleg.Egy idő után, mikor már elég sokat mentünk föl, elértük a PK háromszöget, ami rövidesen belement a Z-be, Magosfa, és Csóvi, a cél. Ittam egy pohár teát, azt mondták, hogy Tibet még nem ért be, és Vadmalac elment elé (ők fuveroztak el) mi lementünk a Foltán-kereszt felé ahol már jártunk pár órája.. Onnan le Királyrétre, és rövidesen Vadmalac és Tibet is leért, és hazavittek minket. Köszönet a fuvarért!:) Gratulálok minden teljesítőnek, nehéz és ötletes túra volt. És a szervezőknek, mert nem lehet kellemes a -10-ben sokáig...

bibor    2010.01.24

Érdekes elgondolás csóványosi rajt-céllal túrát indítani, ez olyan amit nem tudnék kihagyni:)
Diósjenőről a majdnem végig csak emelkedő Z-n mentem fel a Csóvira. Fél 9 körül értem fel, a csúcskönyvben megkerestem a szilveszteri bejegyzésem kicsit szöszöltem aztán nekivágtam a túrának. Jó útvonalleírás mellé még térképet is kaptunk bár erre nem volt szükségem. A Phsz-ön volt "szerencsém" elsőnek az érintetlen hóban utat taposni. Pogányvárnál hiányoltam a földből szinte kézként kinyúló gyökerek látványát, ezeket most vastag hóréteg fedte.Innen hosszú ereszkedés következett, több mint 400 szintet vesztve érkeztem meg a Bodosházi - kúthoz ami az első pont. Lett volna. Kicsit vártam mivel épp pontnyitásra értem oda, közben utolértek 3an. Csináltunk egy fényképet aztán továbbindultunk. Itt sikerült a második patakbalépés /első egyből Diósjenő után összejött:)/. A Tűzköves forrásig további kalandos patakon átjutások sorozata várt ránk. A P - PN elágazásra szalag is felhívta a figyelmünket. A PN -en fel a Rakottyás - bércre. Szomorúan láttam egy nagy tarvágott területet, közben arra gondoltam hány helyre van kitéve olyan Ipoly Erdős tábla amin azt magyarázzák, hogy újfajta erdőgazdálkodást folytatva nem vágnak ki egyszerre nagyobb területet.. A József- emlékműhöz jobbos kitérő, itt már voltak pontőrök. Iszok egyet közben olvasom mi vár a következő e.p.- ig : 2,7 km és majdnem 300 szint. Hiába, Magosfára feljutni nem egyszerű.. A PN-en a nyári viharban bedőlt fákat átlépdelés, közben egy helyen elcsúszás közelebbi ismeretséget kötve a puha hóval:) A Nagy Mána gerincéről érkező pirosra rátérve hosszas emelkedés, a mögöttem jövő meg is jegyzi felérve hogy azt hitte estig így megyünk felfelé..végülis nem tévedett sokat. A zöldön eszembe jut, hogy a Csóvi innen tíz percre van, de mi azért mentünk több mint 10 km-t mire idejutottunk. Ez benne a poén:) Magosfán pecsét, aztán 500 szintet vesztős lefelé séta. Ekkor még mindig mi 3an voltunk az eleje, a nem letaposott hóban néha jócskán megmerültem mikor a hó által elfedett gödrökbe léptem. A Nagy- Orosról lefelé nosztalgiáztam, itt vertem le a Nahát közben a körmöm..Közben előz minket Vadmalac az egyetlen ember akitől a túra során futómozgást láttam. A vaddisznók néhol feltúrták az utat de fura módon csak a zöld útvonala környékén. A kerítés előtt a fára festett létra jelen poénkodunk hogy fel kell mászni a fára:) A Bacsina patak előtt még egy lábgyilkos meredek lejtő. A patakparton szalagozás segítségével megérkeztünk a 4. pontra. Itt kétféle szaloncukorból választhattunk. A ponton utolér a gyorsabb szekció kb. 17 km alatt behozták a félórát..:) Innentől kicsit átrendeződött a társaság, továbbiakban javarészt R. Istvánnal és RushBoy-jal tartottam. A KN hosszasan néhol sunyin, néhol szemtelen módon emelkedik így értük el a pontot ahol csokikból lehetett választani mellé alma közben megcsodálhattuk szemben a Nagy- Mánát, Pogányvárat. Nemrég még ott kezdtem a túrát..Továbbmenve elérjük a KN-Z elágazást. Néhány órája erre mentem fel a Csóvira. Lefelé azért könnyebben ment. Az Őz- Berek patakból merítek vizet mivel szűknek bizonyult a fél liter amit hoztam. Csehvárnál újabb pont, innen a cél már csak 13 km, igaz 800 szinttel. Olvasom a leírásban, hogy kérjük csak akkor menj tovább ha erősnek érzed magad. Nos itt semmi erőt nem éreztem magamban , a Px-en eléggé elfáradtan nem bírok egy értelmes tempót menni. A hó nem nekem való erre már sokszor rájöttem. A Foltán- keresztnél majdnem lepecsételtettem a lapom az ott pihenőkkel ebből is látszik mennyire észnél voltam:) A K-en épp favágók dolgoztak, aprították a rönköket. A PX-K- nél ismét ott vagyunk a Csóvitól egy köpésnyire ám még egy kicsit körbe kellett kerülnünk.. A Rakodóhoz érve még mindig nem éreztem azt, hogy már csak 5 km mindjárt vége. A Fekete- rét felé tarva a nap végleg lement vörösre festve a hegyek felett az eget. A Khsz se fel se le nem tartozik a kedvenc útvonalaim közé, persze ez nem meglepő nagyon mazochistának kell lenni ahhoz, h vki ezt szeresse.A sziklát megkerülve elkezdjük a szerpentinezést. A régi toronyiránt vezető jelzés nekem jobban tetszett, szívósabb de hamarabb felért az ember. De ha átfestették akkor persze kanyargunk egészen addig amíg meg nem álltam csokit enni és inni. Azannyát, úgy vártam a Phszet mint zsidók a messiást. Valahogy eljött az is, innentől már szép szintút vezet ki a P-Z-ig. Ettől pár percnyire voltunk Magosfa felé menet.. Így minden irányból körbeudvarolva a Csóvit lassan elérkezett az ideje, hogy végre felmehessünk rá. Lámpát nem vettem elő, a csillagos égbolt és a félhold elég fényt adott. A torony sötét foltja kibontakozik , mögötte fény és a Cél. Két pohár teát megittam, közben nagyon fáztam bár ez -10ben nem meglepő. 9 órányi mászkálás után jutalomképpen még le Diósjenőig bő 8,5 km.
Hát, kemény móka volt ez a Magas- Börzsöny. Grat minden teljesítőnek és az őröknek- szervezőknek a kitartó hidegben várakozásért!
U.i.: azt álmodtam utána éjszaka, hogy leértünk D.jenőre ott állt a falu szélén egy pontőr pecsételt és azt mondta, hogy még menjünk tovább Závozig onnan Királyháza- Nagy-Mánán újra fel a Csóvira. Hm, még jó h csak egy rémálom volt!:)

Tibet19 - Magas Börzsöny, avagy a Börzsöny tényleg nem viccel  2010.01.27

Első percben tetszett a kiírás, utána kevésbé… hegymenet után egy nehéz téli túra. Nyűgös hét után józan ésszel nem kéne elindulni, de tudom Vadmalac imádja a Börzsönyt meg a kihívásokat, legyek őszinte én is…
Reggel pár óra alvás után arra riadok, hogy álmomban lekésem a rajtot…Az első pont amiben VM tévedett nem lehet könnyen két óra alatt felérni a rajtba, ráadásul pocsékul érzem magam, fázom, fáj a fejem és a hátam. Végig arra gondolok, hogy már a rajtban fel fogom adni. Mégis felvergődöm és a rendezők kétkedő tekintete ellenére 9.50 kor elindulok. A késői indulás egyetlen előnye, hogy gyakorlatilag nem kell tájékozódni, végig kitaposták az utat. Az első pont nem a helyén van, emiatt csak Királyháza felé jövök rá, hogy lekéstem volna a pont nyitva tartását, és igencsak gyorsan kellene az Ezredik szarvasbikához érnem, lehetetlen vállalkozásnak tűnik. Már nem fázom és a fejem sem hasogat, próbálok sietni, de tudom ez kevés, próbálom hinni, hogy még ott lesznek. Megelőz a Tátralátói ismerősöm és biztat hogy még utánam is van 1-2 későn induló, aggódó tekintettel hagy ott látva agonizálásomat. Az emlékmű oda-vissza szakaszán találkozom 1-2 ismerőssel és nyitva találom még a pontot. Felcsillan a remény:-)
A következő rész papíron 2.7 km, nehéz emelkedő, de gyönyörű a táj, elbűvölnek a csillogó zúzmarák és a valószerűtlen kék ég. Készítek is 1-2 fényképet. A Rakottyás bércen visszaelőzöm Osziékat és rátérek a Vulkántúra egyik szakaszára. Kicsivel Magosfa előtt találkozom a rendező-pontőrrel, kapok pecsétet és bíztat, hogy „küzdjek”, tovább lesznek mindenhol a terepre és a „távra” való tekintettel. (ezen a részen 400m-rel mérte többet … az 15%..)
Megnyomom az utat, ahogy Jaat mondáná. Kezdek egész jól lenni, még futni is tudok, ismerős az út a Börzsönyi Lefagyszról és nekem a hó könnyebb a sárnál, egy kicsivel. Közben rájövök, hogy VM másik állítása is megbukott, mégpedig hogy a meteorológia szerint 3-6 cm hó van… néhol tényleg csak annyi, de jellemzően jóval több. A meredek lejtőn próbálok talpon maradni, de a kicsúsztatott úton ez nem mindig sikerül. Elérem a Bacsina patakot, az egyetlen pont ahol épp zárásra odaérek, páran épp a feladást fontolgatják. Most lendületben vagyok, a Dobóbérc következik, ami számomra a legkönnyebb a gerincek közül. Királyházán Raftertől kapok egy korty kólát, ami félelmetes energiát ad, utólag is örök hála érte. Úgy érzem haladok, bár ez a papír szerint mégis lassú. Már nem érdekel, hogy sikerül-e, hogy mi lesz, ha elfogy a vészesen apadó italom. Egyszerűen menni kell, küzdeni. Küzdeni a szinttel, a reggel óta kínzó fájdalommal a vállamban, önmagammal. Németh Csaba nyilatkozta egyszer „a hosszútávfutót egyetlen dolog motiválja, mégpedig az, hogy milyen jó lesz megállni”. Nem vagyok jó futó, de hasonló a motiváció. Közben rá-ránézek a térképre, jellegzetes pontok sokat segítenek és a leírás is. Jelesfánál kapott alma aranyat ér, egyideig oltja a szomjamat, megint alulbecsültem a folyadékigényemet….
Csehvárhoz is késve érek, a pontőr már elindult, de pecsétel. Kicsit őrültnek tart, hogy mégis felkapaszkodom a várhoz és lefotózom a kódot, a becsületes játék az egyetlen út. Egy páran jönnek szembe, egy futó srác épp visszafut fentről hogy pótolja a kimaradt Csehvárat, biztatom – ez lelkileg nagyon nehéz lehet, főleg hogy az autóját Diósjenőn hagyta. Elhagyta az itinerét, ezért többször elmondom a hátralévő utat. Nem a km sok, hanem a szint ami még előttem áll, inkább nem gondolok bele. Szerencsére, ha elérem a Foltán keresztet, onnét jól ismerem az utat, szinte minden méterét. Számolok, VM lassan beérhet, hívni próbálom, de behal a telefonom, oh nem. Polár alá rejtem és pár perc múlva teljes töltésen áll az aksi :-) de nem elérhető, marad az sms… hamarosan jön a megmentő válasz : „megyek eléd”. Erőt ad.
Eddig a hó fehérsége, a táj szépsége segített, most az alkonyat és lemenő nap már nem képes erre. Nem akarok lámpát használni Foltánig, de anélkül botladozom, így inkább bekapcsolom. Elhaladok egy lány melett, és feltűnik a kereszt tekintélyt parancsoló körvonala. A padoktól odaszól egy srác, hogy merre tovább, mert elfelejtette, ő az eltévedt futó. Emlékek, érzések. Gyönyörűek a kirajzolódó magaslatok, de a sötétség eszembe juttatja a feladott Dögölj meget. De ismerem magam, hogy sokkal rosszabb állapotban is végigmentem már nehéz túrákon, sokszor agyban dől el. Jobban megy az emelkedő mint reggel, de a fejfájást kezdem érezni újra, a fáradságot még nem. Próbálok nem gondolkodni, ilyenkor nem szabad, csak a tájra figyelek. Jön a hegy kis pihentető lejtője, önámítás ez, de jókor jön és szemben lámpák fényei tűnnek fel, három is. Köszönnek, megismerem Vadmalac hangját, megmenekültem, megiszom a saját maradék három kortyomat. Indulunk tovább… Vm csodálkozik, hogy a dzsekim még mindig szét van húzva, a kesztyűm valahol a zsebemben, és a kezem szinte forró. Ő aki bírja a hideget, most fázik – ilyen se volt még. Ránézek az órára, megint a pontzárás utánra fogok odaérni….de Rakodón még ott fagyoskodik a srác, átveszem tőle a pecsétet és a lapot, hogy ne kelljen levennie a kesztyűt. Hálás érte és irigyel, hogy jó a vérkeringésem, hát ez az ami nem igaz, épp a héten voltam EMG vizsgálaton. Innen lejtmenet, hogy a végén még egyszer meghódíthassuk a hegyet, a Börzsöny csúcsát. Újra besegítek a pontőrnek, mert még mindig nem fázom. Újabb emlékek, hat Tátralátó, néha könnyű volt, néha kegyetlenül nehéz, de legalább ismerem, bár sötétben még csak lefelé jöttem rajta. VM is segít, szakaszokra bontjuk :-) Először kis völgyi menet, majd oldalazó emelkedő, utána a szerpentin, aztán állva legelés (Mecsek 50 leírásából), „laza”szint út a szikla kanyarjáig, és a végső út a négy jelzés összefonódásán. Elmellőzünk egy túratársat és biztatjuk, bár ez már nekem is kellene, visszaelőz minket az eltévedt futó. Még egy kanyar, még egy kanyar … érjük már el a durva emelkedőt. Iszom, lépkedek, egyre nehezebb…egyre fogy az erő, VM jobban bírja másodszor is. Arra gondolok, hogy nem a Kinizsire kellene orvosi papír, hanem erre, de elmeorvosi :-P
Látom amint a futósrác balra fordul és már nem emelkedik felfelé, az a vége .. ott már meglesz. Szinte kocogni kezdek, amint vízszintbe érek, a cél közelsége lendületet ad, visszaelőzzük a srácot és elérjük újra a tornyot, könnycsepp folyik az arcomon, megcsináltam :-) A rendező srác örül és bevallja, hogy reggel egy lyukas garasban nem fogadott volna rám.
Egy perc alatt, félelmetes sebességgel kihűlök, lefagy a kezem. Most érzem mennyire farkasordító hideg van, mennyire fáradt vagyok. És milyen messze még az autó. Beszélgetünk kicsit, de lassan indulni kell, mert a Csóványos család – akiket kocsival hoztunk - már elindultak lefelé. És mert három ismerős – akik kb 2 km-rel feljebb a Spartacusnál álltak meg átfuvaroznak minket, ha leérünk. Nekiindulunk, már csak lefelé… fények szembe … ők hárman … értetlenség … a zöldön indultunk … szinte elsírom magam … vissza, még egyszer felfelé. Végre a kéken vagyunk és lefelé, átvágás a négyzetre, odaérünk a házhoz, átvisznek az autóhoz. Mínusz 10 fok. Hazaérünk, jóleső érzés – Kemény küzdelem volt, de megérte.

Néhány kiragadott - de a megpróbáltatásokat jól tükröző - részlet a nem közölt beszámolókból (ha még bizonytalan vagy, hogy indulsz-e a következőn):

„Nagyon kemény volt ez a túra! Ezt az tudja aki átélte.”

„A Börzsöny tényleg nem viccelt! Alábecsültem a hegyet rendesen!”

"nagyon hideg volt, éreztem ahogy fagy meg az arcom"

"iszonyatosan fáztam"

"Már csak 5km és több mint 400méter szint volt hátra. Végül a feladás mellett döntöttem"

"az éhség győzte le az akaratomat"

"Számomra is brutál volt, az egyik legnehezebb túrám"

"a Magas-Börzsöny túrára illett, hogy ""szadista rendezés mazochistáknak""