Frissítve:

Kedvencekbe

- M B   2 0 1 1  -  B e s z á m o l ó k -

moiwa    2011.01.25.

Szép téli napra ébredtünk. Tiszta égbolt, kellemesen csípős hideg. Ráadásul hó a városban gyakorlatilag semmi. Mindezek bíztató előjelek a Magas-Börzsöny túra előtt, elsősorban a tavalyi beszámolók ismeretében. Gondolatban végigpörgetem magamban a teljes útvonalat (korábban már jártam hosszabb-rövidebb szakaszain, szinte teljes lefedettségben), és próbálgatom fejben az erőbeosztást. Eközben azon veszem észre magam, hogy ott állok és várok Don Razzino kocsijára, aki óramű pontossággal érkezik. Röviddel rá befut István is és útra készen állunk. A nem túl hosszú kocsikázás közben szóba kerül, hogy a Spartacus-ház már nem is Spartacus-ház és milyen jó, hogy nyitva lesz a sorompó. És valóban, Királyrét után gond nélkül nyomul fel a járgány a házhoz.

Alig múlt reggel 7 óra, harapnivaló a levegő, gyakorlatilag semmi felhő… érezni, hogy szép nap elé nézünk. Rövid szerelvényigazítás után útra kelünk. A megbeszélteknek megfelelően igen rendesen optimalizálunk, és már a háznál nem a K4-et választjuk, hanem egy gradiens irányú ösvényt, hogy levágja a K4 cakkozását. Icipicit benőtt az út, ráadásul van némi meredeksége is. Ez nem is baj, így is edzünk a ránk váró meredélyekre. A jelzést elérve szinte rögtön keresztezzük a széles földutat, jön egy rövid „magashegyi” szakasz, majd a keskeny és egyenletesen mászós ösvény a bedőlt fákkal. Érezni, hogy megyünk felfelé, a sétálós tempó ellenére is melegünk lesz. Direkt nem akartunk rohanni, ráadásul „nulla pontért”.

Elérve az erdészeti dózerutat, ott találunk egy személyautót. Volt tehát, aki még annyit sem akart gyalogolni, mint mi. A lerágott K4-ről itt átváltunk a dózerútra, és a Simon-forrás felé vesszük az irányt. Végre valami egzotikum, erre még sosem jártam korábban. Egyfajta panorámaútnak is tekinthető, lévén, hogy balról klassz kilátás adódik az Égés-tető irányába. Jobbról hatalmas andezitsziklák, valamint a kövekről lefolyó megfagyott vízesések. Nem mindennapi látvány.

Simon-forrás előtt már tekintgetünk jobbra, hogy hol is tudnánk felvágni a K sávhoz a Három-hárson túlra. Kicsit lelomboz, hogy elég sűrű az aljnövényzet. Az ominózus útkanyarnál viszont látni egy vadcsapást, ami járhatónak látszik. Nem gondolkozunk sokáig és nekilódulunk. A rajtolásig időnk, mint a tenger, csak kényelmesen mászunk. A meredekséggel nincsen gond, Don Razzino folyamatosan tájékoztat minket a tengerszint feletti magasságról. Vadcsapásokat, elhagyott szekérutakat keresztezünk, fákon mászunk át egy irtáson, és közben hátrapillantunk a pompás kilátásért. Még el sem indultunk a túrán és mégis mennyi élmény ér! Pár pillanattal később már az OKT útvonalán járunk, és még mindig olyan korán van. Túl hamar érjük el a K/Px elágazást (itt bizony ma még járni fogunk) és indulunk neki direkt csigatempóban a végső mászásnak.

A csóványosi geotoronynál ropog a tűz, jópáran állják körül. Sátrak állnak, a neveztető asztal már a helyén. Összefutunk Rudi Istvánnal és Brigivel, mindketten itt aludtak fent a csúcson. Klassz élmény lehetett, az biztos.

Szépen sorban érkeznek az ismerősök, elsősorban Diósjenő felől. Nincs túl meleg, a tűznél próbálunk kicsit felengedni. A rendezőség tartja magát az eredeti kiíráshoz és szigorúan csak 9 órakor lehet elindulni.

Istvánnal és Don Razzinoval a józan ész taktikáját követjük és megpróbáljuk nem elrohanni a Pogányvár lejtőjét. Persze visz a lendület, de a nagy belesietésnek a térd láthatja kárát, így megpróbáljuk magunkat visszafogni. A talaj ideális, fagyott, a felszínén néhány centis hóréteg. Nem igazán csúszik, szerencsére, ám nem árt odafigyelni a léptekre. Pogányvár csúcsánál Don Razzino dupla küldetést teljesít, mind a váras, mind a csúcsos mozgalomhoz megtalálja az idevágó választ. Lestat és fiatal csapata elsuhan mellettünk, mi hagyjuk a fiatalságot szárnyalni, hadd menjenek. A Bodosházi-kút előtt a P3 tesz egy cikk-cakkot, amire pedig nem emlékeztem ellenkező irányú sétáimból. A lejtés elég tekintélyes, de óvatos szökellésekkel gond nélkül elérjük az 1. ep-t.

A patakokban van víz, de szerencsére nem a szokásos télvégi hóolvadásos mennyiség. Innentől a P4 elágazásáig kellemes a lefele haladás, a patakátkelések némi odafigyeléssel abszolválhatóak. Istvánékkal felemlegetjük a tavalyi év ennél sokkal kalandosabb patakos mókáit. Itt ilyenre most szerencsére nem kell sort keríteni, semmi elmerülés, semmi belecsobbanás. A kisvasút töltése és a híd nyomai még sokáig emlékeztetnek a talán nem is olyan régmúltra. Tűzköves-forrásnál Don Razzino tavaszi öltözékre vetkőzik, és a szomjasabbak vizet vételezhetnek az útvonal első (és egyben utolsó) forrásánál. Az időjárás csodálatos: a Nap be-beszűrődik a völgybe, a bükkerdő avarjának barnaságát bearanyozza.

A P4 balos letérésénél jön ugye a két hidacska, majd egy könnyűnek gondolt patakátkelés. Don Razzino szegény egy rossz mozdulattal beveri nagyon a sípcsontját, szerencsére rajta van a térdvédő, ami tompítja az ütést. Megkezdjük az első nyújtott mászásunkat vissza a főgerincre. Nagyon élvezetes a sár hiánya. A réten egy „végtelenített osztálykirándulás” képe rajzolódik ki, belátni legalább 10-15 résztvevőt. Az erdőbe betérve balról Brigi és túratársa érkezik, akik tévedésből egy bónusz hegycsúcsot is meglátogattak. Úgy tűnik, neki sincs nagyon kedve rohanni, beszélgetni kezdünk. Elhaladunk egy formás andezit-breccsa mellett, muszáj lefotózni. Az erdő sűrűségéből érezni, hogy közel a József-emlékmű letérése. És valóban. Pár pillanat alatt ott vagyunk az emlékműnél, ahol két csokiból is választhatunk. Páran sajnos nem tettek kitérőt a „piros emlékmű” jelzésen, így kihagyták ezt az ellenőrzőpontot.

Az innentől Magosfáig terjedő szakaszban volt minden változatosság: hol komolyabb, hol lazább emelkedés, némi vízszintessel fűszerezve. Eközben elértük a hóhatárt, ami kissé giccsessé varázsolta a tájat: az a kevéske hó úgy hatott, mintha lefújták volna a környéket spray-vel. A P4 vége ráadásul még technikás is, oldalazós, némileg csúszós ösvényke a hegyoldalban. Látványként kárpótol a tavaly májusi nagy viharok emléke, a sok kidőlt fa… A P sáv elérése előtt belebotlunk egy feltételes ellenőrzőpontba. A pecsét mellé szaloncukrot is kapunk a pontőrtől. Innét előre bejelentett nyűgösség lett úrrá rajtam, ugyanis a Sasfészek-bérc emelkedőjét sosem szerettem, és hát most sem. Egyszer azért ennek is vége, elérjük a platót, majd a Z-ön jobbra térünk, a Magosfa csúcsára. Újabb pontőr, pecséttel. Itt tudjuk meg, hogy kb. 50-en indultak a túrán és hogy a rendezvény alapvetően az „elvetemülteket” veszi célba (nincs résztáv, csakúgy mint a Vulkántúrán vagy a Börzsönyi Éjszakain).

Eljött az én időm: a következő pontig nincs emelkedés, a dőlésszög pedig pont ideális a menettempó fokozatos emelésére. A kísértés nagy, próbálok úrrá lenni a helyzeten. Don Razzino joggal félti a csípőjét és térdét, így ő még nálam is jobban kíméli magát. Ennek eredményeképpen ellépek tőlük. Kellemes a haladás, a már sokat járt szakaszon. A Z+ széles szekérútján szinte aludni is lehetne, ha időnként nem adódna némi meredekebb lejtés. A fára festett létrás jobbkanyarnál változik a terep: szűkebb ösvény, tekergőzés, majd egy teljes hirtelenséggel elénk kerülő meredek lejtő. Brigivel itt korábbi túrás élményeinket ecseteljük. Meséli, hogy valamikor itt felfelé mászott nagycuccal, nyáron… Nem irigylem.

A Bacsina-patak partján csóványos és felesége tartanak kalóriapótló szünetet. A patak partján nem is kell sokat mennünk és ott termünk Vagdalthús ellenőrzőpontján. Brigi az előző heti Wass Albert túrán söpört, és elmesélte, milyen sárban trappolt, a többi résztvevővel együtt. A „Husi-szindróma” nem légből kapott fogalom… Vagdalthús megkínál szőlőpálinkával, tepertővel és házipogácsával is. Jól elbeszélgetünk, közben megjönnek Don Razzinoék is. Jó a hangulat, de hát mennünk kell. Rögtön a patakátkelés után szembesülök azzal, hogy a NaHáT-on hol is kellett volna tovább menni (hát igen: keresztül a bozóton, ami valójában egy széles szekérút). Az út tökéletesen járható, nyoma sincs az őszi bozótnak.

Közeledünk Királyháza felé, a műútnál egy rendező hölgy figyelmeztet a hirtelen jobbkanyarra (pedig ellenkező irányból közlekedve mennyire egyértelmű a haladás). Már tudjuk előre, mi vár ránk: a K4 hirtelen balos letérése. Aki ezt látja először, lehet hogy nem is akar felmászni a Dobó-bércre. Pedig csak az eleje olyan meredek. Brigi közben elsuhan ismét, a Tűzköves-forráshoz vízpótlásért. Az emelkedőt egyenletesen cammogjuk, a levegő mintha kellemesen meleg lenne, ami persze csak annyit jelent, hogy közel lehetünk a fagyponthoz. Sokadszor érjük utol Lestatot és csapatát. Annyira belefeledkezünk Istvánékkal a beszélgetésbe, hogy váratlanul ér a Dobó-bérc előtti emelkedés. A pont nem itt vár, hanem utána a nyeregben. Számolgatunk és azt látjuk, hogy egész jól állunk idővel. A Hárombarát-nyeregig ismét csak beszélgetős, laza sétatempó a cél. Fent a nyeregnél túrázók pihengetnek, ők nem a mi rendezvényünk résztvevői.

A Z sávon lefelé iskolásokat előzgetünk, miközben ismét a hóhatár alá kerülünk. A lokális minimumon még egy patakátkelés vár, ami nem jelent különösebb gondot. A Csehvárig tartó kevéske emelkedő viszont már nem esik igazán jól, pedig hát nem sok az, elvileg. A Px becsatlakozásától több túratárs jön szembe (többek között B. Andrásék), és újságolják, milyen finom is az alma szolgáltatás. Ez némi erőt ad az utolsó mászáshoz a pontig. Fent a várnál tartok egy generál kalóriapótlást, almával, édességekkel. Don Razzino egy újabb várkóddal gazdagodik. Csóványos és felesége is megérkeznek rövidesen. Számolgatunk és kihozzuk, hogy legalább Rakodóig világosban tudunk gyalogolni, ha kedélyesen sétálunk. Ez jól hangzik. Főleg annak fényében, hogy most jön egy általam nagyon kedvelt szakasz, a Px. Ez az út szerintem a legkellemesebb emelkedő a Csóványos irányába. Bármennyire is kellemes az út, a fáradtság első jelei jelentkeznek nálam, bealvási ingerek kíséretében. A srácok picit meglépnek.

A rét után jön a mindig elbűvülő bükkerdő (egyik kedvenc szakaszom a Börzsönyben), majd nem sokkal rá már Foltán-keresztet üdvözölhetjük. Közben ismét belépünk a hó birodalmába. A jelzésváltás közben a beszakadó jégtáblákra is figyelnünk kell. Ideiglenesen elhagyjuk a Px-et és az OKT vonalán haladunk felfelé. Két komolyabb emelkedőre emlékszem, és ennek megfelelően osztom is be az erőmet. Közben Három-hársnál balról jön a déja vu: reggel mintha itt másztunk volna felfelé. Don Razzino ismét elkattint egy képet, hiszen másképp áll a Nap, mások a fényviszonyok. Immáron nem először kerülünk a Csóványos közvetlen közelébe, de a K sáv helyett a Px-en oldalazunk a csúcs alatt. Ez a párszáz méter újdonság erejével hat számomra, de közben folyton észen kell lenni, nehogy a rézsútos és csúszós úton eltaknyoljak.

Haramia-lyuknál elérjük a főgerincet, itt figyelmeztetem Brigit, ne nézzen hátra, mert még meghasad a szíve, hogy milyen közel volnánk már a csóványosi célhoz… Érintjük az emlékkövet, ami Brigi egyik tanárának állít emléket. Szóba kerülnek a gyerekkori gyaloglásai, a Börzsönyhöz való kötődése… A gerinc apróbb hepe-hupáit már régi ismerősként üdvözlöm, az Égés-tetőt a „terv szerint” érjük el. Brigi (pedig őrajta szöges cipő volt) csak kellő óvatossággal ereszkedik le a csúcsról, szerinte ez az a szakasz, ahol képtelen lesietni, mindig csak vigyázva mer lejönni. Végül is sikerül végig két lábon haladva leérni. A fények játéka egyszerűen csodálatos: a lebukni készülő Nap sárgásra festi az Égés-tető oldalán a havat. Rakodónál mosolygós pontőr vár a tábortüze mellett. Brigivel tartunk ismét egy rövid evős szünetet, a fiúk is megérkeznek közben. Órámra tekintve inkább úgy döntök, hogy nem időzök sokáig, húzzuk ki minél tovább lámpa nélkül!

A Fekete-rétig tartó ereszkedés bár komoly szintvesztéssel jár, játszi könnyedséggel megy, a térdem is szereti. Csodás az erdő, a színek, a hangulat. A réten ismét ellenőrzőpont, H. Gyuri vár és fotózgat bőszen. Befut ismét Brigi, együtt indulunk tovább. Ezt a részt tervezgettem fejben, most kell nagyon észen lenni. Ennek megfelelően csak nagyon kényelmesen indulok neki az amúgy különleges hangulatot teremtő Oltár-patak völgyének. A naplementén túlvagyunk, viszont még a hóhatár alatt. Menni kéne, de mégse olyan gyorsan. Nehéz ez. Van itt emelkedés, de nem gondoltam, hogy a szerpentin előtt ez ilyen hosszú lesz. Egyszer aztán ott tornyosul előttünk a Kőkorsó (meg ugye előtte a régi kispistázós emelkedő balról). Megszemléljük, körbejárjuk, ahogy a jelzés szépen előírja.

Megkezdjük a szerpentinezést. Nem is olyan vészes. Mondja Brigi, hogy ez még csak a kezdet. Tudom én, jártam már erre… Az ideiglenes vízszintes csak csapda, egy kanyar után jön a kegyelemdöfés: szépen begyűri az embert a mászás, ha nincs észnél. Briginek itt nagyon jól megy a felfele menet, ott is hagy szépen. Annyit hallok csak tőle pár perc múlva, hogy „jé már itt is a P3”. Tőle jócskán lemaradva, de nem meghalva elérem én is ezt a híres útelágazást. Most már csak be (azaz fel) kell sétálni. Még látni normálisan, bár inkább csak bikolor üzemmódban. Nincs is kedvem feltenni a fejlámpát, élvezem, hogy beleolvadok a természetbe. Eszembe jutnak korábbi séták, túrák, amikor erre jártam. Jobbra fölöttem már a Csóványos, de előbb kerüljük szépen körbe.

Ahogy bekanyarodok jobbra, úgy lesz egyre sötétebb, eltűnik a nyugatról jövő segédfény. Lámpázni továbbra sincs kedvem. A P sávot elérve már becsukott szemmel is feltalálok, itt még ráadásul a hóba taposott nyomok iránya is segít. Az utolsó percekben már a cél lebeg a szemem előtt, a forró tea, a túratársakkal való beszélgetés élménye. Meglátom a geotorony kontúrját, viszont a cél tábortüzét csak a platóra érés után veszem észre. Komótosan lesétálok, leülök. Átveszem a díjazást. Olyan emberi az egész. Kint vagyunk a természetben, távol a civilizációtól. Tábori hangulat uralkodik, semmihez sem hasonlítható. Saját bögréből iszom a szolgáltatásként kínált finom teából. Ahogy olvasom, hogyan hozták fel a rendezők ezt a nem kevés teát… óriási tisztelgés előttük! Nem kevésbé esik jól a Jaegermeister. Rudi Istvánnal beszélgetek egy keveset, közben befut István és Don Razzino is, nagyon jól mentek a végén.

Nem is maradunk sokáig, nem volna jó itt megfázni. Átöltözni sincs értelme, hiszen még előttünk van a „nulla pontos séta” második felvonása. Közben K. Gergely csatlakozik a csapathoz, ő még befér az autóba. Az iránymenet helyett ezúttal a jelzéskövetést választjuk. Három-hársnál megállok csillagokat nézni. Hihetetlen intenzíven világítanak a csillagok! Foltán-keresztnél sasszemmel keressük a K4-t (ami nem az első, hanem a második jobbos). Vicces dolog, hogy tudtam előre, a K4-ről egy sunyi balos fog levágni egy keskeny ösvényre, ehhez képest én vagyok az, aki lazán túlment rajta… A fokozatos, bokatörő ereszkedés nem kellemes, még itt is nagyon figyelni kell. Ráadásul közben a cipőfűző is kioldódik.. sebaj, majd az autónál odalent megkötöm. A technikás szakasz ellenére meglepően hamar leérünk a kocsihoz, szinte majdnem 12 órával azután, hogy elindultunk a Kárpátok (ex-Spari)-háztól. Don Razzino GPS-e szerint 49,4 km és bő 2600 m szint lett a napi mérleg.

A hazautazás is kicsit kalandos volt, a lefagyott ablak jege nem engedett fel egyhamar, de Don Razzino bebizonyította, hogy profi autós.

Nagyon jó nap volt, teljesen feltöltött! Köszönet a rendezőknek a túráért (különösen a felcipelt teáért!), köszönöm a társaságot Istvánnak, Don Razzinonak pedig a társaságot és nem utolsósorban a fuvart!

tsabii    2011.01.24.

Jó kis menet volt a Magas-Börzsöny, príma idő, kemény talaj, kívánni sem lehetne jobbat januárban.

A váci buszról végül hárman szálltunk le a végállomáson, egy szakállas úrral indultunk neki kis levágással a Csóványosnak, aki aztán a zöld jelen elköszönt, legközelebb a József-emlék utáni feltételes pontként találkoztunk vele, bélyegzővel a kezében, meg szaloncukorral várt.

Gyönyörű tájakon, áthaladó szarvascsordát meglesve, jégcsap-költeményeken álmélkodva haladtunk, az elejét kicsit megnyomva, aztán csak néha belekocogva. Végül két pici elkavarással a naplemente utolsó fényeinél 8:08 alatt toltuk fel magunkat ismét a Csóványosra az életmentő, épp kellemesen forró és édes teára. (Régen esett ilyen jól bármi.) Az utolsó emelkedő a kék háromszögön igen pszichó volt, de végül pár szőlőcukorral benarkózva a teljes sötét beállta előtt csak felértünk a gerincre, ahol már minden vaskosabb árnyékról reméltem, hogy az már a kilátó betonrépa, de nem, az még nem az.

Az evakuációs csapat a Spartacus (mostmár Kárpátok) háznál várt minket, kis pihenés, melegedés, jéger(felső) után immár négyesben legurultunk.

A teljes nap mérlege 2700m szint és 51km körül alakult.

Köszönet a rendezőknek a rendezésért, Vagdalthúsnak a szőlőpálinka-pogácsa kombóért (miután elköszöntünk, már bántam hogy nem kértem még egy nyeletet), túratársaknak az útbaigazításokért, Ádám barátomnak az együttmenetért meg hogy az emelkedők tetején megvárta, míg felérek, a teát felciplőknek meg extra hála.

Börcsök András    2011.01.27

Január 22-én rendezték meg második alkalommal a Magas-Börzsöny elnevezésű teljesítménytúrát. Tavaly, az első rendezés alkalmával, a nevezőknek még fele sem ért célba szintidőn belül, ami igencsak felkeltette az érdeklődésünket.  Mivel a rajt és a cél is a Csóványos csúcsán (!) volt, ezért már fél hétkor elindultunk Budapestről, hogy elérjük a 9 órás rajtot. Királyrét után nyitva találtuk a sorompót, így kocsival fel tudtunk menni az MKE Kárpátok-házáig (ez az új neve a Spartacus kulcsosháznak). Innen háromnegyed nyolckor indultunk neki a kék négyzet jelzésű kaptatónak. Mire elértük a Foltán-keresztet, már jól kimelegedtünk. Igyekeznünk kellett, hogy elérjük rajtot. Nyolcszáz méter felett már pár centis porhóban mentünk tovább. A torony tövében mínusz nyolc fok hideg és ismerős túrázok csoportja várt bennünket. A lobogó tűz körül sátrak álltak, a legelszántabbak ugyanis a csúcson töltötték az éjszakát.

Gyors nevezés után indultunk lefelé a Tűzköves forrás-irányába. Eddig még csak sötétben jártam ezen az útvonalon, most láttam először a Pogányvár környékét. A Rakottyás-patakot többször is kereszteztük. Nem volt sok víz a patakban, de a jeges kövek miatt többször is belecsúsztam a vízbe. A piros négyzeten indultunk vissza Magosfa felé. Nagy tarvágások éktelenkedtek az út alsó szakaszán. Találkoztunk most is dolgozó favágókkal. Nem akartuk megkérdezni, hogy mikor végeznek az egész Börzsöny kivágásával... De valóban egyre nagyobb területeket tarolnak le. A József főherceg-emlékműnél volt a következő ellenőrző pont. Kiscsokit is kapunk a pontőrtől. Az emlékmű jó állapota meglepett. Úgy látszik kiesik a vandálok útvonalából. Még a piros sáv elérése előtt újabb pontőrrel találkozunk. Ő volt a „rejtett pont”. Az igazoló pecsét mellé szaloncukrot is kaptunk tőle. Még egy kisebb emelkedő és elértük a zöld sávot. Magosfánál volt a következő pontőr. Szép kilátás nyílt a Börzsönytől északra és keletre elterülő hegyekre. A nap csak ritkán sütött át a fátyolos felhőkön. A légkör nem volt olyan tiszta, hogy a Tátralátóról lássuk is a Tátrát.  Megindultunk lefelé a zöld kereszten, ez a szakasz már ismert volt a „Nahátról”, így most nem tévedtünk el. A könnyen téveszthető elágazásoknál közben felújították a jelzéseket. Az út alsó részén fiatalosban vezetett utunk. Jó, hogy ilyen is van a Börzsönyben. Ezt talán még unokáink is látni fogják. A Bacsina-patak partján Vagdalthús volt a pontőr. Pogácsával kínálta a résztvevőket. Királyházáig kiszalagozta az utat, nem is volt gondunk odáig. A kis településen már a további útvonalat kereső futókkal találkoztunk. Rövid keresgélés után megtaláltuk a kék négyzet Dobó-bércre vezető ágát. A csúcs utáni nyeregben volt a következő ellenőrzőpont. Szép szálbükkösben értük el az „Ételhordó utat”. Ez a zöld sáv vezet Diósjenőre. Innen egy jól járható tanösvény vezetett Csehvárig. A tájékoztató táblákról tudtuk meg az Árpád-kori egykori vár történetét. Itt almával kínáltak a pontőrök.

A piros x jelű síúton, fiatalosban, lassan emelkedő szekérúton értünk fel a Foltán-keresztig. Majd az OKT-útvonal újra elérte a piros x-t. Ismét havas terepen gyalogolunk. Olyan volt a táj, mintha porcukorral szórták volna be. Csóványos közelében értük el a gerincet. A csúcstól ellenkező irányban indultunk el a Rakodóhoz. Ott már pattogó tűz mellett várt a pontőr. Nem sokat időztünk a ponton, mert „lámpa nélküli célba érést” terveztünk. A meredek kék kereszten hamar leértünk a Fekete-réti ponthoz, ahol Harsáczki Gyuri várt bennünket. Innen már csak egy emelkedő volt a célig. A Kőkorsó nevű helynél vártuk a túra legmeredekebb részét. De amióta itt jártam, a kék háromszög útvonalát megváltoztatták, és a legdurvább emelkedőt szelídebb szerpentinúttal váltották ki. Ez az új nyomvonal mind a balesetek megelőzése, mind a talajerózió elkerülése szempontjából előnyösebb. A nap utolsó sugarainál értük el a gerincen a piros sáv jelzést, ahonnan tíz perc sétával értünk a Csóványosra. Sikerült fejlámpa nélkül teljesítenünk a túrát! A rendezők forró teával és Jagermeisterrel kínálták a beérkezőket. Csak egy negyed órát töltöttünk a célban, de már remegni kezdtünk átizzadt ruháinkban. Megköszöntük a példamutató rendezést és már indultunk is a „Kárpátok háza” felé. Egy órányi erőltetett menet után elértük az autónkat.

Csodás időjárás, jó rendezés, ritkán járt gerincutak. A túra nehézsége a „Börzsöny éjszakaihoz” hasonlítható, ellenben világosban teljesíthető.  Csak ajánlani tudjuk mindenkinek a Magas-Börzsöny teljesítménytúrát.

bibor    2011.01.24

A csóványosi rajt kifejezetten kedvező helyszín,ha reggel ott ébred az ember. Ehhez a szerencsés helyzethez pénteken este fél10 körül érkeztem fel a Csúcsra. Lámpa nélkül, a hátam mögött világító  Holddal, a gyönyörű éjszakai erdő árnyaival s a kristálytiszta, csillagos égbolttal. A Három-hárs gerincén ezt kiegészítette a távoli települések fénye. Mielőtt felérnék tűzben roppanó faágak hangját hallom. Megelőztek, a saját tűz örömétől megfosztva és mert inkább egyedül lettem volna gondolkodtam a Nagy-Mánán vagy a nyeregben sátrazáson, végül úgy döntöttem, ha már itt vagyok nem megyek sehová.

A jelképes hóval fedett talajon meglepően könnyű volt sátrat állítani. Enyhe idő volt éjszaka, csak mínusz 5-6 fok lehetett, szél se fújt.  Fél8kor ébredek, kicsit még visszasüllyedek az álomba amiből az érkező túrázók hangja ránt vissza. Felöltözök és ki a sátorból. Ekkor döbbentem rá, hogy bizony nagyon hideg van kint! Bent néhány megoldással majdnem melegem volt, kint viszont igencsak érzem a mínuszokat. Mielőtt a szervezők hőmérője beadta volna az unalmast -7 fokot mutatott,  A szigorú rendezőség nagyon helyesen nem enged el senkit a 9 előtt, akármennyire is fázik és majd' ráfekszik a tűzre:)

Mivel néhány méterből állt megközelíteni a rajtot, nem sikerül 9kor elindulni csak pár perccel utána:)

Nem akarok sokáig fázni, úgyhogy kénytelen vagyok sietősebbre fogni az elejét. Előzgetem az indulókat, majd a szabadesés Bodosházi-kútig, egyre lazábban megy ez a meredek rész.  Pecsét, aztán továbbindulok egy túratárssal beszélgetve. Az első patakátkelés sikeres, a 2. kevésbé, a fagyott kövön megcsúszva féllábas lábfürdőzésben van részem. Utolér jenei ismerős is, ő javarészt futva tervezi a távot, rövid beszélgetés után elköszön. Raklap -hidak, piros négyzet. Meglepődés, hogy kivágták a fél domboldalt. A munkavégzés éppen folyik, zúgnak a gépekkel, út befelé, áh, biztos csak ezek a fagyilkosok dózeroltak utat a termeléshez. Egyenesen tovább, az út egyre meredekebb, nem emlékszek ekkora siratófaltra az elején! Sejtésem hamar  bebizonyosodik, hogy nagyon nem jó helyen vagyunk. Jobbról vadkerítés, pár favágó, egy Stihl-fűrész. No nincs mit tenni, vissza már nem megyünk, rögtönözök: ha megmásszuk a dombot és a tetőről kicsit jobbra tartunk akkor biztosan ráakadunk a PN-re. Kitartóan emelkedő bucka meg kell hagyni. Itthon megnéztem a térképen valószínűleg az 554 méter magas Bangola tetőt sikerült útbaejteni. Felérve dúsabb aljnövényzet, közelebbről is megtekinthetem az anyaföldet egy szederszár jóvoltából. Még egy kis bucka, aztán úgy van ahogy elgondoltam: a láthatáron túrázók menetelnek.Leereszkedünk a PN-re ahol többek közt az érkező Moiwa meg is kérdezi, hogy az 50-es résztávra neveztünk?

Megiszom a fél vízkészletem - fél liternél ez nem nehéz- aztán próbálom felfogni a felfoghatatlant:Börzsönyben, jelzett útról, nappal letévedni...amin már jó párszor voltam..ilyen nincs! Hát, a Börzsöny megviccelt alaposan. Ezzel az önértékelés- és agy - gyilkos gondolattal foglalkozok a József-nádor emlékműig. Pecsét, Sport szeletet választok, kell az erő:) Ínyenc rész jön Magosfáig, röpke 2, 7 km  297 m szinttel. Előttem és utánam is jönnek, próbálok belehúzni, de nem tudom a mögöttem jövőket jelentősen leszakítani. A P csatlakozása előtt feltételes pont egy szaloncukorral. Tovább Magosfára, bejön a zöld, kedvenc csúcsunk pár száz méterre. De Magosfa felé kanyarodok, pecsét majd kocc le Z-ön, Z+-en.Határozottan jót tesz a kedvemnek.

Utolérem Moiwaék trióját; Istvánékkal a túra során ezt összesen hétszer játszottam el:)  A szép emlékű Nagy- Oros bércről ereszkedünk.. Óh, a Bacsina- pataktól toronyiránt a Nagy- Orosra az Ördög oldalon.. nosztalgiázok a Siratófalak a Börzsönyben kiadatlan túramozgalom tiszteletbeli érintőpontján :)

Mivel nincs hó a Bacsina- pataknál sem kell sokat botorkálni és máris a Vagdalt-féle ponton vagyunk. Pogácsa, korty pálinka, kis pihenő után át a patakon, szalagozás is segíti a tájékozódást. Vidáman haladunk Királyháza felé, ám mielőtt aszfalt és civilizáció sértené a talpunk dobunk egy éles kanyart. A KN előtt még visszamegyek a Tűzköves -forráshoz vizet tölteni és inni. A forrás nevétől eltérően most inkább jégköves.

Néhány perc kitérőt megér a víz utánpótlás, majd  én is a Dobó- bérc felé veszem az irányt. Szembe kirándulók jönnek, tappancsmintás, fényvisszaverős kutyaruhába bújtatott ebbel. Jelesfáig nem találkozok senkivel, a ponton pecsét és kérdezik, hogy én hagytam a Csóvin a padon a szilvapálinkát?Nem.. Mosolygok egyet milyen rémhírem van ilyet feltételezni rólam hogy kint hagyom:)

Még picit fel, aztán jön a relaxálációs szakasz. A zöldön sok kirándulóval találkozok, majd két idősebb túrázóval,furcsa páros;  a férfi minden cucc nélkül halad, szinte még zsebkendő sincs nála, a nő hátán olyan 60-80 literes zsák. Szóba elegyedek, már csak 12 kiló körüli a zsák, 16 volt. Hm. Ha már hó nincs, meg kell találni a kihívást:)

Patakátkelés szárazon, majd az oda- vissza szakaszon almát majszolók jönnek szemből. Aha, itt lesz alma-pont! Csehvárat is sikerül meghódítani, fent a pontőr lányok bíztatnak ne egy almát egyél, kettőt! Nem kell sokáig unszolni. Visszatérünk a tanösvényhez, PX-Z elághoz, és a jutalom szakaszon elsétálunk a Foltánig. OKT-ra át,valahogy most sem az igazi az út/idő arány. Csóvit megint csak alulról szagoljuk, Istvánék lemaradnak, Moiwa szól a Haramia- lyuk környékén, hogy ne nézzek hátra. Nem is, nem akarom még a célt látni!

Égés-tetőről lefelé gyönyörűen szembe süt a nap, majd a Rakodónál újabb pecsét. A pontőr srác tűz mellett próbál melegedni. A vizem nem fagyott be, a kupak viszont nem zár teljesen jól, ez az itiner állapotán meglátszik. Lámpa nyakba,bár úgysem fog kelleni,  innen már csak röpke 5 km! Pár perccel Moiwa után indulok, kis kocc a K+--en. Kezd jól esni a menetel, már fáradt sem vagyok és a patakon gyönyörű jégcsapok - kisebb vízesések , csobogók vannak. Észre sem veszem és a Fekete- rétre érek. Pecsét, néhány fotó rólunk. kiszámoljuk, olyan 1,2 -es átlag elegendő a teljesítéshez, ez talán tartható:)  K3 klasszikusa, patak melletti haladozás, egy kersztbedőlt fatörzs kombináción átverekszünk, ez majd az éjszakain is jó mulatság lesz.. Kóstoló az emelkedőből Bene- kúttól, majd a Kőkorsó körbecsodálása a jelzésen.Egy szó jut eszembe. impozáns. Kicsi vagyok, nagy a szikla és szépen esik a hóval fedett oldalára a fény. Szerpentin, majd kezdődik az emelkedő. Beszélgetni lenne kedvem, kicsit előrelépek, ilyen könnyen még sose adta magát a K3! Mindenféle agonizálás és erőlködés nélkül megyek, felnézek s ott virít a P3 is. Miacsuda? Máris? Furcsálom, hogy ennyi volt?! Innentől kényelmes út a Csóvira, szinte lejt:) Kedvem lenne még menni, a kilátóponthoz akkor érek amikor éppen lebukóban van a nap, a fák és sziklák mögött rózsaszín-sárgás a naplemente, csodás! Sokkal frissebbnek érzem magam mint a túra elején, nem fázok, nem vagyok szomjas semmi bajom.Jót tett a körséta, rápihentem a Csóvira:)  Világos van a hónak köszönhetően, majd a torony alakja kibontakozik. A tűznél melegedő beérkezők, cél a padoknál. Jó meleg tea, kegyetlen lehetett felhozni! A három tea-serpának minden elismerésem!:) Köszönöm a rendezést, nagyon jó volt!