Frissítve:

Kedvencekbe

- M B   2 0 1 2  -  B e s z á m o l ó k -

Lászlószilvi    2012.01.22.

Nekem nem volt kedvem összesarazni a cipőmet, inkább a mély hóban gázolást választottam.

A Börzsöny meseszép volt, itt a hó és a jég uralkodott.

Délelőtt szikrázó napsütés, kék ég, tiszta magashegyi élmény.

Köszönet a szervezőknek!

Gratula a résztvevőknek!

A Magas-Börzsöny túra bekerült a kedvencek közé!

Caca    2012.02.29.

Az interneten böngészve találkoztam a Magas-Börzsöny túra kiírásával. Elhatároztam, hogy nevezünk a túrára bajtársaimmal, hogy e túra által is öregbítsük egyesületünk (Rongyosok Kulturális és Hagyományőrző Egyesület Szent László tagozat) hírnevét. Kerestem magam mellé megfelelően őrült bajtársakat. Így hát négyen tervezgettük az indulásunkat, Svejk, Gump, Gergő és jómagam. Beszéltem Kenyeres Oszkárral, többek közt az ő túráikon járjuk a Börzsönyt, illetve immáron három éve részt veszünk a Kitörés túrájukon is. Ő azt mondta, hogy: „Hűű Gabi ez egy nagyon kemény túra ám” ugyan, ugyan, gondoltam magamban, majd mi jól megmutatjuk.

Felvettem a kapcsolatot Szabó Károllyal, és közöltem vele, hogy ott leszünk január 21.-én

Elég érdekesnek tűnt már a túra kezdete is, eleve 6,1 Km-t kellett mennünk 610 m szintemelkedéssel, néhol térdig érő hóban ahhoz, hogy egyáltalán odaérjünk a rajthoz… a Cseresznyefa parkolóig vitt minket kedves bajtársunk Tibor, Ő volt a mi mentőegységünk, akinek ez úton is köszönjük az egész napos készenlétet.

Útban a rajt felé Gump közölte velünk nem jön tovább, mert oda van a térde…lekoccolt a Nagy-Hidegre, onnan Tiborunk kimentette. Maradtunk hárman, már ekkor átfutott az agyamon, hogy vajon mit keresünk mi itt, ez a túra során még megtörtént párszor. De itt vagyunk, mert szeretjük a Börzsönyt .

Felértünk a Csóványosra a rajthoz, igen kellemetlen hideg idő fogadott bennünket. Itt is mint általában a túrákon feltűnést keltettünk a katonai ruházatunkkal és felszerelésünkkel.  Neveztünk, közben megkérdezte tőlünk Károly, hogy rólunk beszélt-e néki Oszi? (ajjaj, hírértékük van?) mondtuk lehet. Ettünk, ittunk, közben lefagyott a kezünk…

Kilenc órakor sikerült megindulnunk.  A Pogányvárig igen magas hóban nyomultunk előre, az után egyre kisebb lett és el is fogy teljesen, hogy felváltsa a csonttá fagyott talaj. A Bodosházi-kút előtti igen jelentős lejtő teljesen le volt jegesedve, nem volt egyszerű lejutnunk az első EP-ig. A Tűzköves-forrásnál nem volt előre jelzett EP, mint kiderült feltételes ponthoz értünk. Leértünk a zord télből a tavaszba, igaz jöttünk lefelé több mint 500 métert. Kaptunk teát, chipset, szaloncukrot, indulás tovább.

Úgy nekiindultunk, hogy azonnal elkavartunk, nem mentünk át a raklap hídon, de ez szinte minden túrán megesik velünk, de csak ott ahol egyértelmű lenne a helyes irány…elbeszélgettünk a híd előtt. Tévedésünkre rájöttünk és vissza találtunk a helyes útra a Bangola-tető felé. Jó tempót tudunk menni a következő pontig, ami a József főherceg emlékműnél volt. Nagyon tetszett ez a pont, volt ott minden, fasírt, kenyér, házi befőtt, lekvár, pálinka, nem is akartuk elhinni. Nagyon hangulatos volt és isteni pálinkát kóstolhattam. Köszönet érte. Fénykép, köszönés, irány Magosfa.

Ezen a szakaszon volt minden, erősseb, lazább emelkedők, közben ismét hóban gyűrhettük a kilométereket, a hegyoldalban a csúszós ösvényeken. A Sasfészek-bérc megizzasztott minket rendesen, de azért csak felértünk a Magosfánál lévő EP-hez. Kaptunk pecsétet és csokit. Kérdezi a pontőr, fényképezhet-e, mondtuk neki, miért ne, az én telefonommal is készített rólunk képet, így lett nekünk is közös fotónk. A kulacsainkban a víz már jégkásává változott, de nincs mit tenni, inni kell…indulás tovább. Lejt menetben szendvicsevés, mert nem akarunk időt veszteni.

Jó tempót megyünk lejtmenetben, a következő EP-ig nincs emelkedés, aminek örülünk, fogynak a kilométerek. A Bacsina-pataknál, a Börzsöny Vulkánról ismerős pontőrök, újabb pecsét és itt iszunk először bográcsban főzött teát, nagyon jól esett a jégkásánk után.  Megköszönjük, elköszönünk.

Közeledünk Királyháza felé, de előtte egy éles jobbos és Dobó-bérc előtti emelkedőt egyenletesen szuszogva másszuk meg. Odaérünk a következő EP-hez. Jelesfa. Pecsét, tovább…Elértünk a Hárombarát-nyeregig, utána egy balossal rátérünk az ételhordó útra. A Gál-rétnél átkelünk a Kemence-patakon, amitől ugye vizes lesz az ember bakancsának talpa, pár lépés, porhóval behintett jégpálya és már suhan is a lábam a fülem mellett…régen estem ekkorát. Káromkodom, felsegítenek, leporolnak. Itt már Gergő barátunkon látszanak a tünetek, nem fogja bírni. Kérdezzük, mi van? Mondja, hogy oda van a bokája és fejben sincs rendben, feladja. Adok neki térképet, elmagyarázom az utat Cseh-várhoz, onnan nincs messze Diósjenő, de még bírja a tempónkat és az EP-ig velünk tud maradni. A Cseh-várig tartó emelkedő nekünk sem esik jól, megizzaszt.  Ráadásul itt is le van jegesedve az ösvény, előző esésemre emlékezvén kapaszkodok mindenbe, amibe csak tudok. A pontnál begyűjtjük a következő pecsétünket, kapunk almát, elköszönünk a pontőrtől és Gergő barátunktól (felhívjuk Tibort, megy érte Diósjenőre) és hajrá.

Majszoljuk az almát és számolgatunk, mennünk kell nagyon, hogy elérjünk a Csóványost időben. Ennyi. Megindulunk rendesen, nyomjuk a távot durván. Többször megelőzünk egy túra társat, ő is többször visszaelőz minket, egyedül van, beszédbe elegyedünk, a túra végég nagyrészt együtt maradunk. Sajnos a nevére már nem emlékszem a sporttársnak , de ez úton is köszönjük neki, hogy a túra után hazafuvarozott minket.

Bárány-bérc, Lóégés, elérünk a Foltán-kereszthez és a Px-ről rátérünk a OKT jelzésre. Itt már megint van hó bőséggel. A következő szakaszon beleszaladunk két komolyabb emelkedőbe, ez van. Elérjük a gerincet a Haramia-lyuknál. Látjuk milyen közel a cél, de nekünk még kerülnünk kell, eldörgölünk egy, két könnycseppet, ismét megbeszéljük, hogy valószínűleg nem vagyunk teljesen normálisak

Zombi üzemmódban megyünk, megmásszuk a Hangyás-bérc csúcsát, Égés-tető, Rakodó, pecsét, mosolygós pontőr. Loholunk tovább, a Lósóskás-rétig megyünk lefelé rendesen. Számolgatunk megint, még oda érhetünk, de nyomni kell. Utolsó EP Lósóskás-rét, a pontőr függőágyban, kérdezzük nem fázik? Azt mondja, de. Még három darab szaloncukor van nála egy szatyorban, kettőt elveszünk, elköszönünk, rohanás.

Nézem az itinert, még 3,5 km és 435 m szint, az durva, de még mindig csak az Oltár-patak völgyében vagyunk, mi lesz ebből? Elérünk a Kőkorsóhoz, körbe járjuk, ahogyan kell, megindulunk a szerpentinen, gondolom magamban, nem is lesz olyan vészes… aztán megjött a gyilkos emelkedő, a szerpentin csak altató volt.

Na, ami ez után jött, azt míg élek nem felejtem el. Egyre jobban szakadt a hó, és ahogyan egyre feljebb másztunk erősödött a szél is. Olyan hóviharba kerültünk, amilyet eddig csak filmen láttam. Ezt nem lehet elmesélni, ezt csak az tudja felfogni, aki már átélt ilyet. Teljesen elfogyott az erőm, szédültem, Svejk bajtársam ment előttem kb. 8-10 méterrel, eddig én diktáltam a tempót, most ő biztat…,hogy menjek, már nincs sok hátra, eltűntek a nyomai, vízszintesen esett a hó, süvített a szél. Nem láttam semmit a fejlámpám fényénél csak a havat. Egyszóval iszonyat volt, ha egyedül lettem volna, ott maradok.

Utólag váltottam pár levelet Szabó Károllyal, ezt írta a viharról: „Titeket már elkapott a hóvihar, ami nagyon megnehezíthette a végét! Még a seprű, Mécs László Himalája hegymászó is azt mondta, hogy az az utolsó szakasz nagyon kemény volt, teljesen magashegységi körülmények uralkodtak ott a gerincen. Még fél 9 után is érkeztek teljesen kimerült túrázók.”

Egy túra beszámolóban olvastam: „A Börzsöny nem viccel”. Ez valóban így van.

Felértünk. El sem akartam hinni, mikor megláttam a toronytól nem messze lobogó tüzet, itt a vége. Kérdeztem hány óra van. Mondják 19:30…,háát srácok ez most nem jött össze. Mi nem jött össze? Hiszen itt vagytok, ilyen csúnya időben…,menjetek az oklevélért, aztán igyatok pálinkát. Nem kellett kétszer mondani, ittunk pálinkát, meleg teát és teljesen rendbe jöttünk. Még előttünk volt a visszaút a Cseresznyefa parkolóig…,Kérdezik, ha jövőre is meg rendezzük a túrát, itt lesztek-e? Mondom, erre most nem tudok válaszolni, mert igen meg vagyok viselve.

Négyen indultunk, Svejk bajtársammal ketten mentünk végig, ez azért elmond valamit. Összességében egy nagyon jó túra volt, egy igazi embert próbáló menet, igaz a vége odavágott, de nagyon tetszett. Valóban egy igazán extrém túrán vehettünk részt. Köszönet a szervezőknek a korrekt hozzáállásért, a felcipelt teáért, az újból erőt adó pálinkáért és azért, hogy ezt az őrületet így kitaláltátok.

Most már tudok válaszolni. Jövőre is ott leszünk.

Kitartás!

bibor   2012.01.23.

2012.01.20  Fentről a csillagok, lent a lámpám világít a sötétben. A völgyben csak a szél és én járok Királyháza óta. Az emlékmű szélharangjának hangja sokáig elkísér. A Nagy-Mána gerincén a falvak fényei mellett a jeges talaj átvált havasba. A hó a magassággal együtt nő; az egybefüggő fehérséget csak egy róka lábnyoma törte meg előttem. A Sasfészek-bércen, ahol összefújta a szél a havat meglepően mélyre süllyedek. A vadromantikát csökkenti a sűrű köd és a süvítő szél, a megpakolt nagyzsák a hátamon. Csóványost közelítve a fél térdig érő hóréteget van szerencsém elsőnek kitaposni. A toronyszállóban elfoglalom az első emeletet. A lefagyott fémlemezre megágyazok, két hálózsák, kabát, sapka, sál,kesztyű, két zokni és jó éjszakát. Később további vendégek érkeznek a Csóvi-szállóba sétáLós bácsi és régészlány személyében. Majd még egy srác világít fel és kérdezi meg van még hely? Persze, mindenkinek egy emeletnyi lakosztály jutott:) Későn csendesedik a torony, aztán a szél zúgása elaltat..

Magas-Börzsöny, 2012.01.21

Reggel fél nyolcig feküdhetek, ritka ez szombaton.. A rajt már várja a nevezőket, néhány korai felérkező a kilátást keresve felmászik a torony tetejére.Elindulva Pogányvárig magas a hó, a lábnyomokban lépkedek. Onnantól fokozatosan csökken, hogy a Bodosházi-kút előtti mélyesést jégsiklásban lehessen megtenni. A Tűzköves- forrásnál feltételes pont, forró teával. Az éjszaka miatt jégkásás vizemmel kifejezetten jól kiegészítik egymást. Kis zacskókban chipset és szaloncukrot is kínálnak, de a reggeli két bundás kenyér után nem vagyok éhes.

Piros négyzetre áttérünk és kezdek megsülni. 7 rétegnyi felsőruha van rajtam, alul is két nadrág mintha az Északi-Sarkra készültem volna. Felérek a József főherceg emlékműhöz, ahol Vagdalthús pontőrködik. Rég játszottunk már ilyet, hogy ő pecsétel, én pedig nevezőként kirándulok. Terülj-terülj padocskámat varázsolt az erdőbe fasírttal, befőttel, almalekvárral, kenyérrel, pálinkával. Megszabadulok két vastag rétegtől, s így már mozogni is bírok:) Mégis nehezen indulok tovább erről a kiváló pontról..:)

Oldalazás után még egy feltételes pont. Magosfa könnyedén megvan. Megeszem a csokit, utána pedig szinte ajándék kilométerek következnek a Z /Z+-en ahol talán a legjobban járható volt a terep. A Bacsina-pataknál váci pontőrök forró-langyos-hideg teával szolgálnak, ki milyet kér.

A Düle-kaszáló környékén kezd kiolvadni a dagonya, de még istenes:) Dobó-bércen süt a nap, mintha tavasz lenne. Elnéptelenedik az útvonal, csak Börcsök Andrást látom hol közelebbről, hol távolabbról előttem. Jelesfán újabb csoki, de ezt elteszem tartaléknak a végére. A Hárombarát-nyeregtől koccanás, néhol toccsanás a sunyin megbújó vízbe a Z-ön. Gál-rétnél esés nélkül keresztezni a jeges aszfaltot nekem a túra legnehezebb része volt.. Csehvári kitérő során kérdezi a pontőr ki üldöz, mert négyen voltak addig ott.

A PX dózeres szakasza egybefüggő jég, csúszkálás. Foltán-keresztnél utolérem az előttem lévőket. Jelzést és talajt váltunk, jég helyett havas borítás. Az Árvai-réttől ismét PX, ahol a mélyebb hóban csak Vadmalac lábnyomai vannak előttünk. Szerencsére nemsokára 6-8 fős kiránduló csapat jön szembe, így onnantól ismét taposott hóban mehetünk. Kiérünk a KP-ra ahol Vagdalthús jön szembe, aki már végzett a szolgálattal. Ő is Csóványosra tart, én is, csak én kis kitérővel..:)

Égés-tetőről lefelé ideális terepet kínál a hó, ilyen könnyen még sose értem le. Rakodótól szintén jól lehetett haladni, bár néha magasugrás, távolugrás is volt a fák miatt. A Lósóskás (Fekete) –rét pontőre kényelmesen feküdt hintaágyában a Fekete-patak mellett.Bár gyanítom, a Fekete-tengernél jobban érezte volna magát:)

Innentől csúszkálás következett a változatosság kedvéért. Kőkorsó környéke azonban ismét havas volt. A szerpentinen M.Laci szinte állva hagyott úgy, hogy 10 óra után indult.. =) Lábnyomból-lábnyomba lépve csak elkopik a K3. A P3-höz érve már csak kis séta van hátra. Jóval kijártabb a csúcs környéke, így könnyedén feljutunk a toronyhoz, ahol lobog a tábortűz. Ennek még meleg szempontjából van jelentősége, hiszen világosban indulhatunk lefelé is. Pontos célidőt elfelejtem megnézni, de sacc/kb. 8 óra plusz/mínusz pár perc alatt értem be.

Ezúttal is köszönöm a szervezést, nagyon jól éreztem magam! Szeretem ezt az unalmas átkötő szakaszok nélküli túrát:) Remélem jövőre is lesz és maradhatok 100%-os teljesítő:)

Csóványos    2012.01.22.

Magas-Börzsöny

Pár hónapja akciósan vettem egy bakancsot, túra előtt kétszer volt a lábamon. Mindkétszer Csóványosra mentünk 40 km és 2000 szint feletti túrán. A jobblábas tökéletes volt, sajnos a bal sarkamat kellemetlenül nyomta, ezért a túra előtt leragasztottam. Diósjenőről mentünk föl a rajthoz, az út sok helyen kellemetlenül jeges volt, ezért a kilátó meglátogatása után felvettük a csúszásgátló eszközünket. Kb. 700 m felett kellemesen télies volt a táj. A rendezők és a pontőrök kedvesek és rutinosak voltak. Az előzetesen beharangozott frissítők rendelkezésünkre álltak. A meredek lemenetek bal lábamnak kellemetlenek voltak. Magosfa után 20 éve nem látott ismerős jött szembe. A zöld keresztről való leereszkedés is nehézkesen ment, a Bacsina-pataknál lévő korombeli frissítő személyzettel is elbeszélgettünk az egykori fakilátós, Bugyihó-kilátós időkről. A zöld kereszt alsó részén rettenetes sár lett volna ha 2 fokkal melegebb van. A zöld jelzésen lefele különösen nagy hasznát vettük a csúszkának. Cseh vár után ahogy a piros x-re emelkedtünk ismét egyre téliesebb lett a környék. Még a Rakodó előtt éhség miatt tartottunk egy szünetet, innen folyamatosan mérsékelt tempóban értünk célba kevéssel 9 órán belüli idővel. Tavaly nagyon ízlett a célban a Jagermaister, most szabadkoztunk, hogy csak gyümölcspálinka van, ez is kellemesen átmelegített. Lefelé óvatosan mentünk, főleg a Kárpátok kulcsosház előtti meredek részen. Elérve a műutat, még 90 percünk volt Szokolyára érni buszhoz. Ez sikerült volna, de szeremcsére Királyrét előtt 2 km-rel túrázók felvettek. Köszönjük a lelkes, odaadó szervezést. A túra a kényelmetlen lábbeli miatt sajnos nyögvenyelősre sikeredett.  Ha nem lesz sáros, esős idő szeretnénk eljönni erre a túrára máskor is.

botosember    2012.01.27.

Edzésen (felsőtestre is gyúrunk vazze!) beszélget előttem Karcsi és Balázs, hogy hogyan lesz a Magasbörzsöny. Mikor koderül miről is an szó, már tudom, hogy ott a helyem!

Andi párommal terveztük a részvételt, de szegény pára elfáradt a heti terhelés alatt - igaz én is -, mert 5:50-kor csörgött az óra Pomázon és sikerült 7:17-kor felkelni. ennyit a 8:30-as indulásról, főleg mert akkor még csak Dunakeszi magasságában jártam. Ennyit a 9:30-as indulásról. Kilenc után indultam a Cseresznyefa pakolóból lóhalálában felfelé, amit csak tudtam megkocogtam, mert nem tudom miért, csak 4 km-re emlékeztem a csoviig. Rakodónál döbbenten néztem a táblára írt 2.4km 40perc feliratot. No akkor terep/felező kikapcsolva, pörgessük a kerekeket! Karcsi éppen kikászálódott a sátorból, mikor kerek szemekkel rámcsodálkozott, hogy mit is akarok (később mondta, hogy a bordásfalon lógva nem látszott rajtam túrista múltam), de én tudtam! 10:10-kor indultam el.

50m után összefutok Gránicz Janivékkal, kicsit beszélgetünk, majd eszeveszett tempóban futok tovább lefelé. Mécs Lacit hamar utolérem, söprű besöpörve. Mit mondjak, nívós túra, ahol Mécs Laci söpör :)   futok tovább, hamar leérek a völgybe, kicsit Megyerivel is beszélgetek, de aztán érzem még a lendületet, ami egy fagyos kövön megtörve vízbe kényszerít. Kétszer is. Féllábszárig merülök, de a kellemes völgyi "nyárban" hamar kicammogom a vizet és ismét meleg dunszt van a cipőben. Finom csipszelés után a piros négyzeten két fiatal után sietek, de megelőzve őket nem látok jelzést, mehetek vissza 100 métert. Felfelé igen szemléletes volt a földi magasságkülönbségből adódó hóviszony: lent napsütés, feljebb jegesedett, majd hódara és a gerincen átfordulva hirtelen 5-10-20cm hó. Meg persze cudar szél néhol.

17km-nél mondják az időt: 12:40. Király vagyok! 8-as átlag! Már ekkor rájöhettem volna, hogy agyilag kezdem megadni magam, ha ezt fennhangon gondolm át és figyelmeztetnek jobb állapotú társaim. Továbbra is lefelé kocogás, felfelé sietés, de sajnos a térdeim 23 km után már kezdik megadni magukat, már lefelé sem engednek "rongyolni", csak óvatos apókás döcögés...

Kék négyzeten Asterix módjára pörgetek felfelé (na jó, gyorsan gyalogoltam), előttem 4 gyalogos, de alig közelednek. Ezek meg KIK? No KIK? Csóványos család és Őrsi család. Elhagyva őket megint a télbe jutottam, de most alcsonyabb gerincen kellett átbukni, hamar eljött a tavasz és újabb ismerősök: Borosnyai Balázs. Azt mondja nem megy neki, de alig bírom elhagyni. Csehvárnál talákozom az öccsével.

Zsotyeket érem utol Foltán-kereszt felé, majd tanácstalankodom az iránnyal - meg el is fáradtam- visszaelőzött és már nem is erősködtem vele, ballagtam mögötte egy darabig. A kereszt utáni plató sarkvidéki körülményei közepette hangokat hallottam hátulról. Kerekes Csabiék kocognak felfelé. Még Csehvár előtt hagytam el őket, csodálkoztam is rajta/magamon! Mire rátértünk a Px-re, kezdett hatni a 4 szelet csoki+kóla+hóevés, tapadtam a fiatalokra... Hamar rájöttem miért is vagyok gyorsabb náluk, hát nincs BOTJUK! Gumimód követem őket, hol eltávolodnak, hol behozom, Rakodónál összeérünk. Fekete réten Csabi élre állt, gyenge emelkedő, kellemes tempó, de egyszer csak megáll és gyalogol.

"No! Nem megállni, nyomjad!" -mondtam, mert még buzgott bennem a 2 Snickers. Mire a párja megmagyarázta:

"Csabi pulzusra fut."

"Ugyan már, erre a kis időre?! Nyomjad ahogy kifér!" - adtam a profi tanácsot :)

Ők jó firma módjára nem hallgattak rám balekra, így kezdtek elmaradni. Utol értem Bíborékat is a kék háromszög közepén, mikor is már kezdte combomat a görcs rángatni - Bíbor kínálta a kalciumot, de se idő, se értelem nem volt már- hajtottam a 6:00-s teljesítményért! Ehhez az kellett volna, hogy 30 perc alatt felérjek a csovira... Mire a gerincre értem hörögve vettem levegőt, szám remegett a hajszától, lábaim időnként görcsbe álltak, de mentem rendületlenül. Mégegy emelkedő. Mégegy? És ha mégegy jött volna, összesek.

Nagyon örültem a cél tüzének, padlón voltam. Rita meg is jegyezte, hogy egy ilyen vén papa, minek erőlködik... Karcsiék is meglepődtek az időeredményen, míg én elkenődtem. Nem azért, mert Vadmalac 2 perccel jobbat ment, jobb nálam, hanem mert nem sikerült a 6 órás teljesítés. Sokat lehetett volan még hozni, főleg lefelé, de ennyit bírtam: 6:20

Köszönöm a túrát, kegyetlen jó volt! És jó volt találkozni így év elején a sok ismerőssel. Jövőre ugyan itt!!! De már lassabban a rajba fel :))